johnlemaire.reismee.nl

Reiskrant Reporter

Hallo allemaal,

Marian & Jan doen mee aan een wedstrijd om als reiskrantreporters naar Barcelona te gaan. Willen jullie meehelpen om ons zo hoog mogelijk te laten eindigen, zodat we misschien kunnen winnen??

Hartstikke bedankt!

Terug

Het is zover, ook wij moeten weer een keer terug! We zijn vrijdag vertrokken, en in precies 24 uur waren we thuis. Van het begin in onze lobby in het hotel, tot thuis aan de voordeur. We hebben erg genoten en zijn weer vele indrukken en ervaringen rijker. Wat erg op is gevallen, was de enorme vriendelijkheid van de bevolking. Ook als ze niks aan je wilden verkopen was dat gewoon hartstikke mooi. Ook apart om te zien dat werkelijk iedereen wel met een handeltje bezig is, eten, vervoer, etc, overal word geld mee verdiend. Ook een enorm mooi land, met grote rijkdommen aan bodemschatten, maar dat nog niet helemaal er uit komt.

Ook staan er al (eindelijk) wat foto's op, er komen er nog meer!

Iedereen bedankt voor de hartstikke leuke reacties!

Het binnenland in!

Hoi allemaal!!

Dinsdagavond zijn we naar Kuta geweest, het Benidorm van Bali. Dit ligt ongeveer 20 km van ons hotel af, dus met een taxi gegaan voor circa 8 euro. Jan dacht terug ook voor dat bedrag te gaan. Hij had dus (dacht hij) voor dat bedrag aan roepias in handen en liet dat dat aan een taxidriver zien. Elke keer nee nee, we gaan bankroet etc. Jan werd steeds kwader, zo van.. hoe kan dat nou!! Totdat een oplettende chauffeur hem er attent op maakte dat hij geen 8 euro maar tachtig cent in zijn handen had! Al diebiljetten lijken erg op elkaar en je vertelt je zo met al die nullen. Mooi om Jan dus af te zien gaan met zijn telfouten ha ha!

Woensdag zijn we dus naar het apenwoud geweest, en naar een zeetempel. In het apenwoud zijn we gelukkig niet gehouden, maar het leek wel allemaal familie van ons. Er zitten daar circa 500 apen en ze zijn natuurlijk allemaal zo brutaal als wat, van groot tot klein. Ze sprongen in je nek, hingen aan je sarongs, en Chris werd toch lekker gevlooid op zijn armen. Dit kwam waarschijnlijk doordat hij ook al met een vliegende hond in zijn armen had gestaan. Een hele leuke ervaring om je familie in den vreemde na zoveel jaren weer te zien.

Daarna zijn we doorgereisd naar de zeetempel Tanah Lot om de zonsondergang mee te maken. Maar........... het was een beetje bewolkt, dus dit ging niet helemaal. Maar er waren prachtige foto's te maken, dus die gaan jullie nog zien. S'avonds hebben we in Benoa van een echte Indonesian rijsttafel genoten. Hij werd opgediend met zang dans en muziek, hartstikke leuk! Heerlijk zo hebben we hem in holland nog niet gehad.

We gaan nu stiekum al een beetje aan de terugreis denken, maar we zijn nog niet in Holland hoor!

Groeten!!

Bali

Hallo iedereen, we zijn der weer!

We hebben nu de laatste week op Bali en dit is ook erg genieten hoor. We wilden er een luier weekje van maken, maar dat is nog niet helemaal gelukt. Maandag hadden we toch weer de kriebels en hebben een driver gezocht. Dat lukte en we zijn de hele dag over het eiland aan het crossen geweest. We hebben die dag een voorstelling bezocht van de traditionele Bali dans. Ook zijn we in het kunstenaarsdorpje Ubud terecht gekomen met een hartstikke leuke markt. S'avonds rond een uur of 7 zouden we terug zijn, maar dat lukte niet. Want onderweg kregen we een kapotte auto, de koeling etc kapot. Op zijn Indonesich gemaakt, dus half half, en toch naar het hotel gekacheld ha ha. Weer een dag vol avontuur. A.s. woensdag is de bedoeling dat we een apenwoud gaan bezoeken en naar een zeetempel gaan om de zonsondergang mee te maken. Al met al toch nog genoeg te doen. maar.... het luieren voert toch de boventoon deze week hoor!

Groeten maar weer van ons allemaal!

Weer een verhaal!!

En ja hoor, daar zijn we weer!! Op 16 juni zijn we s'nachts om 01.00 gewekt om de reis te ondernemen naar de Bromo vulkaan. de Bromo vulkaan ligt op 3000 meter hoogte. Het was al een belevenis om er te komen. Na een bergrit van ong. 3 uur kwamen we er aan. De rit ging eerst per 9 persoons busje, daarna overstappen op een jeep, en dan het laatste stuk per paard. De zonsopkomst was fenomenaal!! Daarna naar de vulkaan, die beklommen is door Marian & Jeanne & Chris, hulde!! Jan bleef uit voorzorg met zijn rug onderaan. Het vulkaanlandschap in combinatie met het uitzicht was schitterend, niet te beschrijven bijna als je het niet gezien hebt. Rond 12 uur weer terug, en de rest van de dag uitgerust van alles.

Donderdag 17 juni was een zware en vermoeiende reisdag, we gingen maar liefst 300 km. naar het oosten toe. Dus van Batu naar Kalibaru. En dit over bergen en door dalen, dus dan weet je het wel. Onderweg zeker weer genoten van het landschap natuurlijk.Ook een Indonesische ossenkar gezien die nog veel gebruikt word op het platteland. De ossen hebben ' pantoffels' aan. Dat wil zeggen, stukken autoband om hun hoeven, om ze niet te beschadigen op het asfalt wat er tegenwoordig ook ligt, een heel apart gezicht.

Wat opvalt als je dit allemaal meemaakt is dat volgens ons iedereen handel drijft. Van eettentjes tot brommer en fietsvervoer en alles werkelijk te koop langs de weg.

We hebben vandaag vele tabaksplantages gezien, die allemaal in het oosten liggen. Kalibaru is een zeer klein plaatsje, een paar honderd inwoners dus. We zaten daar in het Margo Utomo Agro Ressort. Dat wil zeggen schitterend in de natuur gelegen, zonder luxe, geen tv, geen koelkast etc. Wat er aan stroom nodig was werd opgewekt door zonne energie.Soeharto heeft hier ook nog overnacht, was zeer prominent aanwezig op mooie oude zwart wit foto's daar. Daar hadden we nog wel willen blijven maar de volgende dag gingen we richting Bali.

Vrijdag 18 juli gingen we richting Bali. Dit is de 4e provincie die we gaan bezoeken, en ook de laatste.We zijn nu van west naar oost Java getrokken, dit is zo'n 1000 km.Bali is een eiland dat maar 4 km van Java ligt. Maar de oversteek duurt toch nog een uur. Dit komt door de (we zijn niet gezonken Erwin!!) gammele oude veerboten, sterke stroming, en het wachten op andere boten die in en uit de haven moeten. We zijn nu gearriveerd in het Aston Bali Hotel in Benoa. We gaan nu echt een paar dagen uitrusten en super de luxe verwend worden.

Vandaag 19 juni dus hebben we echt alleen maar geluierd, info ingewonnen, wat is er te doen etc. Massage en pedicure etc is al gedaan door iedereen, ppfftt..... geweldig!!!! Volgende afspraak over 2 dagen alweer gereserveerd!! En nu gaan we naar de bar, want vanavond Voetbal!!!!! We hebben een sportsbar ontdekt, en de tafel is al gereserveerd!! Houdoe en bedankt voor alle reacties van jullie!! Tot.....................

(foto's lukt nog steeds niet!)

We zijn in Batu!!

Hoi iedereen, we zijn weer (even) in de lucht. Ik ga verder op zondagmiddag 13 juni. Die middag hebben we de tempel ' Borobodur' bezocht.Dit is een van de wereldwonderen, in de 8e eeuw gebouwd en ze hebben er 50 jaar over gedaan. Het was zeer warm deze middag, dus een aanslag op je gestel. Wat er ook nog bijkwam was dat er honderden chinese kinderen met je op de foto wilden. Daarna zijn we doorgereden naar Jogjakarta, naar het Plaza Hotel. Een leuk hotel, maar van bedienen hebben ze daar geen kaas gegeten. Kofie pas na een half uur en sommigen moesten wel anderhalf uur wachten op het eten.
Op maandag14 juni hebben we in alle vroegte weer een tempel bezocht. Daarna deden we een stadstour door Jogjakarta. Tijdens deze tour bezochten we de batik kunstenaar Kabul die mooie schilderijen maakte. Mooi maar gewoon niet mee te nemen als handbagage naar Holland. We vonden trouwens eindelijk Bintang bier in en supermarkt en gelijk maar wat in geslagen. Want alles is goedkoop hier, behalve bier en zeker niet in de hotels. We hebben ook nog een zilverwerkplaats bezocht, maar niks gekocht daar want we wilden snel naar ons hotel. Want voetbal, voetbal, voetbal!!! We hebben Holland mooi kunnen zien, lekker allemaal in oranje shirts. Daarna voor 5 euro pp pizza incl. cola gegeten, en snel naar bed want we moeten om 5 uur weer op!!
Op dinsdag 15 juni hadden we de langste reisdag op de rol staan, maar liefst 300 km. We moesten naar het bergplaatsje Batu. Daar vlakbij is de Bromo vulkaan die we s'nachts gaan bezoeken, daar kijken we erg naar uit! Deze rit was werkelijk een kamikaze rit wat een gevaarlijke weg, met alleen maar gekken erop. Ongelofelijk! De koffiestop was wel de mooiste die we hadden tot nu toe. In een dessa (klein dorpje) midden tussen de planten en bloemen in de jungle, schitterend! We werden met de bus ook nog aangehouden door de (corrupte) politie. De driver had te laat voor een stoplicht ingehaald, dus rijbewijs inleveren. Daarna moest hij het weer af komen halen op het bureau, na betaling van 100.000 roepia's wat gelijk in de binnenzak verdween van de politieagent. We zagen trouwens op een marktje onderweg aapjes in een kooi, konden niet bewegen zo klein. Niet normaal, maar hier mag dat nog steeds bah!
We moesten ook s'avonds vlak voor we bij het hotel waren ook nog met zijn allen uitstappen. Er was een brug ingestort en de noodbrug was te zwak om de bus incl. ons te dragen. Donker nat en glibberig, maar we hebben het weer gered deze dag.
Voor de liefhebbers, we genieten ook zeer van het eten alhier, dus geen zorgen daarover!
Foto's nog steeds een ramp, dus we kunnen nog niks laten zien!!
Groeten!!

Weer een computer gevonden!!

Daar zijn we weer hoor! Het is elke keer weer de vraag of je een reisverslag kunt schrijven voor de boel weer plat gaat hier. Foto's is nog steeds niet te doen, dan ben je een halve dag bezig.

Vandaag 12 juni hebben we de reis Bandung - Krojo gedaan. Eerst 6 uur met de trein en toen nog eens 2 uur met de bus. Van 800 meter hoog naar 100 meter hoog en toen weer naar 80 meter met de bus. Schitterende (alweer) natuur, dus weer een ervaring rijker. Onderweg stops gemaakt op waanzinnige leuke stationnetjes. Midden tussen de Kampongs door getuft. Als we stil stonden werden we gelijk belaagd door kinderen die uit alle hoeken en gaten vandaan kwamen. We hadden uit de hotelkamers van alles meegenomen, zoals zeepjes, pennen, tandenborstels, en snoepjes gekocht. In de trein de lunch genuttigd wat ook een ervaring was. Je kussen op schoot, daar de borden met nasi op, cola er bij, en eten maar. Dan lekker even dutten, totdat Jeanne met een niesbui de hele coupe wakker nieste, hilariteit alom! S'avonds kwamen we aan in het Kresna Hotel, waar we ontvangen werden door een Gamelan orkest. En ook door een fikse stortbui. Het was een berghotel waar in de jaren 50 Prins Bernhard en Prinses Juliana nog geslapen hadden. Mooi hotel in koloniale stijl. Om 22.00 moe maar na weer een mooie dag naar bed.

We hebben vandaag op zondag 13 juni maar liefst tot 07.00 uitgeslapen! Krojo is absoluut geen toeristenstad, dus wij waren een bezienswaardigheid daar. We kwamen op een kindervrijmarkt terecht waar iedereen met ons op de foto wilde. Wereldberoemd in Krojo voelden we ons. Chris ontdekte een fietsapparaat, ik weet niet hoe ik het anders moet noemen. Dan ging hij zitten fietsen, en draaiden er 4 paardjes voor het stuur rond waar kinderen op konden zitten. Na een 20 minuten gefietst te hebben, stopte Chris er mee. En rekende voor alle kinderen gelijk maar af aan de eigenaar. Omgerekend ongeveer 2 euro, en tientallen tevreden kindertjes.

Dit verslag gaat de volgende keer verder, want ik word vriendelijk verzocht om de computer nu maar over te dragen aan de hotelmanager. Wat ons zeker allemaal opvalt, is de geweldige vriendelijkheid en behulpzaamheid van alle mensen, van jong tot oud!!

De groeten maar weer van ons allemaal!!

Eindelijk!!

Hallo iedereen!! Eindelijk een computer gevonden met (werkend) internet, dat is volgens iedereen een groot probleem op dit moment alhier. Ook foto's zijn gewoon niet te downloaden....

Dinsdag 8 juni zijn we met 25 minuten vertraging vertrokken naar eerst Hong Kong, waar we na 11 uur vliegen aankwamen. We zijn daar 3 uur geweest en overgestapt naar Jakarta, waar we na 4 uur vliegen aankwamen. We vlogen met een Boeing B747-400 van Cathay Pacific. Een behoorlijk hobbelige vlucht gehad en ook wat elektrische systemen uitgevallen, o.a. de schermpjes in de stoel voor je. Maar de zeer goede service aan boord maakte veel goed.

Op woensdag kwamen we behoorlijk afgepeigerd in het Millenium hotel aan, na een nacht slaap te hebben overgeslagen. En op donderdagochtend om 05.00!! gewekt te zijn, gingen we verder met een rondrit door Jakarta. Wat een indrukwekkende grote volle stad, ongelofelijk. Daarna op weg naar Bandung, door schitterende velden met allerlei bebouwing van groenten.

Vrijdag 11 juni zijn we ook weer vroeg opgestaan en richting de vulkaan genaamd 'Koninginnekrater' gegaan. Zeer mooi en overdonderend landschap. Hoog in de bergen om acht uur s'morgens, heldere hemel, wat wil je nog meer op een hoogte van 1500 meter.

Tijdens de afdaling van deze berg hebben we ook een thee plantage bezocht. Daar word nog op de traditionele manier de thee bereid. Deze plantage lag natuurlijk ook weer schitterend in de natuur.

Daarna zijn we s'middags richting een Anklun muziekschool gegaan. Dit is een project om de echte Indonesische muziek en cultuur te laten voort leven. En ook om jonge kinderen een bestaan en opvoeding te geven. Werkelijk mooi om kinderen vanaf 6 jaar muziek en dans te zien maken alsof ze het al 20 jaar doen. Er zat een drummertje van 10 jaar te spelen of zijn leven er vanaf hing, misschien was dat ook wel zo. Dit was een van de leukste ervaringen tot nu toe. Morgen 12 juni gaan we met de trein een 6 uur durende reis door de bergen maken naar het bergdorpje Wonosobo. Dit moet een prachtige ervaring zijn. Met een dieselloc op je gemak naar boven tuffen, we zijn zeer benieuwd!!

Wanneer jullie weer van ons horen is nog zeer onbekend met de verbindingen hier. Maar we genieten zeer van dit land hier! Groeten voor iedereen!